Horeca 3 -bedrijf of 4 in Amsterdam centrum?

Onlangs moest de Raad van State oordelen of het horecaconcept Hunter’s Bar & Grill horeca 3 of 4 is.

De jacht op horeca 4 en de exploitatievergunning

Het “Project 1012” is bedoeld om het postcodegebied 1012 te transformeren naar een kwalitatief hoogwaardig en divers entreegebied van Amsterdam. In het kader van dit project is er in 2013 tussen de eigenaar van de gestaakte coffeeshops Hunters I en II aan de Warmoesstraat 35 en 37 met Amsterdam een overeenkomst gesloten. Overeengekomen is dat een omgevingsvergunning en exploitatievergunning zal worden aangevraagd voor een “all you can eat sushi”-restaurant. Als dit concept niet doorgaat, is afgesproken dat eventueel een nieuw horeca 4 -concept van minstens gelijk niveau aan dat concept zal worden getoetst. De panden zijn daarna samengevoegd en als horeca 4 bestemd. In 2015 weigert Amsterdam een  exploitatievergunning voor het horecaconcept Hunter’s Bar & Grill te verlenen.

Amsterdam: niet gelijk aan het afgesproken concept en horeca 3

Volgens Amsterdam is de aanvraag niet in overeenstemming met de overeenkomst en in strijd met het bestemmingsplan. Het horecaconcept is niet van minstens gelijk niveau als het afgesproken restaurantconcept. Ook past het niet binnen de categorie horeca 4. Het moet als horeca 3 worden aangemerkt. Het accent van dit concept ligt op het verstrekken van dranken, aldus Amsterdam.

Rechtbank Amsterdam: horeca-4-bedrijf

De Rechtbank Amsterdam vindt het horecaconcept horeca 4. Uit de menukaart voor het diner blijkt dat het horecabedrijf in hoofdzaak ter plaatse bereide maaltijden voor directe consumptie zal verstrekken. Over de bieropslag van 1.500 liter  is gekozen voor tankbier. Biervaten veroorzaken geluidsoverlast en tankbier wordt niet in kleinere hoeveelheden geleverd. Zo is tijdens de zitting gezegd. Ook zou het om gedekte tafels gaan. Andere eetgelegenheden in Amsterdam die het woord “bar” in de naam dragen en een bar hebben, zijn ook gecategoriseerd in horeca 4. De bij de ingang te plaatsen grill is gericht op grill-specialiteiten en niet op fastfood.

Raad van State: horeca 3 -bedrijf 

Amsterdam krijgt op 13 juni 2018 in hoger beroep gelijk van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Als er sprake is van strijd met het bestemmingsplan is dat grond voor weigering van een exploitatievergunning volgens de Algemene Plaatselijke Verordening Amsterdam. De Raad van State wijst op de definities van horeca 3 en 4 uit het bestemmingsplan.  In de Uitvoeringsnotitie Horeca 2014 Amsterdam staat dat het bij horeca 4 gaat om uitgebreidere maaltijden waar mensen meer tijd voor nemen. Het bieden van zitgelegenheid is daarom een voorwaarde. Uit de uitstraling van een horeca 4 -vestiging moet blijken dat je er langere tijd kunt verblijven. Counters aan de voorzijde zijn niet toegestaan omdat dit het meenemen van etenswaren bevordert.

Hoofddoel: het verstrekken van dranken

Het horecaconcept betreft een horeca 3 -bedrijf. In het operationeel exploitatieplan staat dat het assortiment van het restaurant voornamelijk zal bestaan uit grillspecialiteiten, snacks en een gedegen assortiment alcoholische dranken. In ontwerp van de indeling van de zaak is een U-vormige bar ingetekend met daaraan 10 zitplaatsen en een bar aan een wand met 9 zitplaatsen. Als uitgangspunt is onder meer vermeld “grote bar”. Uit een exploitatieprognose blijkt dat geen besteding aan eten verwacht van mensen die aan de bar plaatsnemen. Verder zijn in het ontwerp van de indeling 17 tafels ingetekend met 2 of 4 zitplaatsen en een tafel met 6 zitplaatsen. In een conceptmenu staan ontbijtgerechten, lunchgerechten en voor het diner voorgerechten, hoofdgerechten en desserts.

Het hoofddoel is volgens de Raad van State niet het ter plaatse verstrekken van bereide maaltijden en etenswaren, maar het verstrekken van dranken. Van belang is ook dat de naam van het voorgenomen horecabedrijf het woord ‘bar’ bevat en niet bijvoorbeeld het woord ‘restaurant’. De naam Hunter’s en het voorgenomen logo worden door het publiek geassocieerd met de voorheen in de panden geëxploiteerde coffeeshops en het café Hunter’s The Pub. De naamsbekendheid van Hunter’s Bar leidt er toe dat publiek naar binnen gaat voor het nuttigen van drank in plaats van een maaltijd. De voorgenomen openingstijden zijn tot 3 en 4 uur ’s nachts. Het is verder niet aannemelijk dat één keukenmedewerker nagenoeg gelijktijdig voor de 18 tafels in de zaak maaltijden kan bereiden, terwijl in het weekend wel twee barmedewerkers aanwezig zijn.

Biertank

Uit het gebruik van een biertank van 1.500 liter (een ‘grootkelderbier’) blijkt dat bierverkoop van een aanmerkelijke omvang wordt verwacht. Dat de biertank niet volledig gevuld hoeft te worden en langzaam wordt uitgeschonken, overtuigt niet. Er bestaan ook kleinere biertanks en bier is niet onbeperkt houdbaar. Het ontwerp van de zaak voorziet in een grote bar en een bar aan een wand, terwijl geen besteding aan eten wordt verwacht van mensen die aan de bar plaatsnemen. Verder is er een kippengrill bij de ingang opgenomen. Op het conceptmenu zijn weliswaar gerechten vermeld maar geen prijzen. Horeca 3 in Amsterdam centrum dus.

Geen vergelijking met het afgesproken horecaconcept

Wat in het operationeel exploitatieplan bij de aanvraag van de exploitatievergunning staat, is belangrijk om te bepalen of het om horeca 3 of horeca-4-bedrijf gaat.  Het horecaconcept is volgens de Raad van State niet vergelijkbaar met die van de horecazaak Dirty Chicken Club (horeca 4). De exploitatievergunning is dan ook terecht door Amsterdam afgewezen. Een vergelijking met het overeengekomen horecaconcept komt helemaal niet aan bod. Dat is juridisch begrijpelijk: iets dergelijks staat niet in de regels van het bestemmingsplan.

 

 

Deze blog is ook gepubliceerd op Vastgoedjournaal.

 

Ontvang vrijblijvend onze juridische vastgoed- en milieutips en signaleringen:
Bedankt voor uw inschrijving. Wij houden u graag op de hoogte.
Mis niets!
Mis niets!
×